Úttörőszerepben - Az ország első elektromos autói
Képzés
Elsőként állítunk üzembe tisztán elektromosoktatóautót Magyarországon, mellyel a környezettudatos szemléleten túl egyik fő célunk egy új, innovatív többfázisú gyakorlatioktatási módszertan bevezetése. Ez a vezetéstechnikaiszimulátoron, a könnyebben vezethető elektromos autón és a hagyományoskézi váltós oktatógépkocsin történőgyakorlás sajátos, személyre szabott, egymásra épülő alkalmazását jelenti. Célunk továbbá annak az egyre növekvő tanulói rétegnek is a kiszolgálása, amelynek elegendő az automata váltós korlátozással kiadott jogosítvány. (Jelenleg a teljes hazaiautóállománynak még csak 7-8%-a automataváltós, de az új forgalomba helyezéseknél megfigyelhető jóval magasabb részaránynapról napra növeli ezt a számot.) Végezetül számítunk arra is, hogy a már jogosítvánnyal rendelkező autóvezetők számára is hasznos lehet egy elektromos autós „átképzés”, mielőtt először ülnek ilyen járműbe – tájékoztatottKovács Attila Tamás, a webjogsi.hu autósiskola-hálózat üzletfejlesztési vezetője.
Típusválasztás
A LeasePlan zöldflotta-kínálatából egyelőre5 elektromos autó tartós bérlete mellett tette le a voksát a webjogsi.hu. Minden a típusválasztással kezdődött. A piac monitorozását a méret, a hatótávolság, az ár és az oktatásra való alkalmasság elemzése követte, ezek eredményeképpen pedig a Nissan Leafre esett a választás. A LeasePlan a döntést egy teljes körű benchmarkajánlattal támogatta, amely magába foglalta az összes Magyarországon elérhetőelektromos autót. Az importőr ezt követően néhány napra a webjogsi.hu rendelkezésére bocsátott egy Nissan Leafet.
Állami támogatás
„A környezetvédelmi szempontok mellett a döntés meghozatalában az is segített, hogy – bár az elektromos autók beszerzésiköltsége még meglehetősen magas – a várható karbantartási és üzemeltetési költségek lényegesen alacsonyabbak hagyományosbelső égésű társaikénál, illetve hogy jelenleg még ingyenes töltési lehetőségekhez is hozzá lehet jutni országszerte (sőt ezek száma rohamosan emelkedik is). Ezenfelül persze jókor jött az állami támogatásis. A pályázat útján elnyert, darabonként bruttó másfél millió forintos segítség a konstrukciót még vonzóbbá tette” – emeli ki Kovács Attila Tamás, hozzátéve, hogy az 5 elektromos autó oktatásba állításával lefedik az ország nagy részét, hiszen a kocsik a hálózat budapesti, szegedi, nyíregyházi, győri és szombathelyi autósiskoláiban teljesítenek majd szolgálatot.
Úttörő szerepben
A projekt többszörösen is újdonságértékkel bír. Ma még sajnos nem szokványos, hogy a tanulók új autón sajátíthatják el a járművezetést. A lízing, illetve tartós bérleti konstrukció megvalósulásához is új üzleti gondolkodásra volt szükség mindkét fél részéről. Nem tipikus az oktatójárművek beszerzésénél az állami támogatás igénybevételének lehetősége sem. Tisztán elektromos autót pedig most használnak először Magyarországon a járművezetők képzésében. Az álom persze nem valósulhatott volna meg a LeasePlan szakértelme és a márkakereskedő együttműködése nélkül. Ha pedig a több hónapnyi közös munkát nézem, azt mondhatom, hogy az elektromos oktatóautók forgalomba helyezésével egy példaértékű összefogás valósult meg. Bízunk abban, hogy esetünkben is igaz lesz a régi mondás: bátraké a szerencse!