Fókuszban az emisszió
A dízel zöldebb alternatívái
Jó választás-e a dízelüzemanyag?
A dízel-üzemanyagú járművek az autótulajdonosok közkedvelt választásának számítanak Európában. Hagyományosan úgy tekintenek a dízelüzemű autókra, mint „a tisztább alternatívára”, alacsonyabb széndioxid kibocsátásának köszönhetően. Ugyanakkor az egyéb mérgező anyagok – különösen a nitrogénoxid – kibocsátásáról tett legutóbbi felismerések a dízelüzemű járműveket már nem állítják olyan kedvező fénybe. Ennek eredményeként az emberek környezetbarátabb megoldásokat kezdtek keresni. Mi a LeasePlannél a fenntarthatóság mellett állunk, és az autóipar minden olyan lépését támogatjuk, amely segíti elérni célunkat: 2030-ra a zéró károsanyag-kibocsátást. Azért dolgozunk, hogy a flottamenedzserek hozzánk forduljanak és tőlünk kérjenek tanácsot az alternatív flottamegoldások megvalósításában.
Melyik az optimális üzemanyag?
A megfelelő hajtás vagy üzemanyag kiválasztása továbbra is nehéz kérdés a flottamenedzserek számára, akiknek az a feladata, hogy a költséghatékony működést biztosítsák és mindezt úgy, hogy a járművezetők is elégedettek legyenek. Milyen esetben kifizetődőbb a benzinüzemű jármű a dízeljárműnél, és ugyanez fordítva? Vagyis, másként fogalmazva, hol van a fordulópont? Illetve a hibrid, plug-in hibrid (hálózatról tölthető hibrid) vagy teljesen elektromos autók milyenek költségszempontból? Az üzemanyag-fordulópont az a futásteljesítmény, melynél az egyik típusú jármű alacsonyabb költséggel tartható fent, mint a másik – beszámítva az üzemanyag típusán kívüli összes költségtényezőt is. Egyre több országban a dízel- és benzinüzemű járművek fordulópontja a benzin javára fordult (lsd. 1. ábra).A fordulópont járműszegmensenként változik. Általában igaz, hogy a kisebb járműkategóriák esetében ez a fordulópont magasabb éves futásteljesítménynél helyezkedik el, mint a nagyobb járműkategóriák esetében. A kisméretű járműveknél egyre több gazdaságosan üzemeltethető, benzinüzemű jármű kerül piacra. Azoknál a munkavállalóknál, akik nem vezetnek túl sokat, egy benzinüzemű jármű valószínűleg előnyösebb választás, mint a dízel.
Ugyanakkor a benzinüzemű járműnek magasabb a CO2-kibocsátása, mint dízelüzemű társának, tehát a benzin mégsem a leglogikusabb választás, amennyiben az Ön flottájának környezetre való hatását a CO2-kibocsátás szintjében mérik. Továbbá a legtöbb országban a gépjárművek adózása is szorosan kötődik a CO2-kibocsátás szintjéhez. Tehát ez azt jelenti, hogy a benzinüzemű jármű választása negatív hatással lesz a költségekre, és még a környezetre gyakorolt hatás sem csökken.
Komoly lehetőség felbukkanása, flották számára is
Amikor a leginkább környezetkímélő, költséghatékony megoldásokról van szó, nem szabad figyelmen kívül hagynunk az olyan alternatívákat, mint a plug-in hibridek, CNG üzemű járművek és az elektromos autók, különösen akkor, ha a teljes tulajdonlással járó költségeket is figyelembe vesszük.1. Plug-in hibridek (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle, azaz elektromos hálózatról tölthető hibrid autók)
A PHEV olyan hibrid jármű, mely az elektromos hálózatra kapcsolva tölthető. A töltést otthon, az irodában vagy közösségi töltőpontokon is el lehet végezni. A PHEV nagyobb elektromos önállóságot biztosít, amennyiben az akkumulátor rendszeresen töltve van.
Majdnem minden gyártónak van plug-in hibrid tagja, tehát kínálatban nincs hiány.
Az alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett a plug-in hibridek leggyakrabban kedvező adókategóriába tartoznak, így a kezdeti nagyobb befektetés valamelyest kiegyenlítődik a használat során.
Ezzel együtt még vannak fenntartások:
- A hibridmeghajtású rendszer a városi akadozó forgalomban teljesít a legjobban, de kevésbé alkalmas autópályán való közlekedésre.
- A járművezető (tanult) magatartása is kulcsfontosságú. A nem megfelelő vezetési viselkedés jelentősen megnöveli az üzemanyag-fogyasztást és a fenntartás költségeit is.
- Amikor a fenntartás teljes költségéről beszélünk, figyelembe kell venni a töltéshez szükséges infrastruktúra és az elektromos áram költségeit is.
Néhány gyártó továbbra is kínál sűrítettföldgáz-üzemű járműveket. A földgázt magas nyomáson sűrítik, ezáltal egy tiszta, biztonságos és mindenek felett olcsó üzemanyag jön létre: sűrített földgáz, azaz Compressed Natural Gas (CNG).
A fölgázzal hajtott járműveknek több az előnyük, mint a hátrányuk. A teljes életciklust figyelembe vevő „well-to-wheel” számítás szerint 20%-30%-kali kevesebb a CO2- kibocsátás a dízel- vagy benzinüzemű járművekhez képest. A motor élettartama hosszabb, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott társaké, 75%-kal csendesebb, és nem bocsát ki kellemetlen szagokat.
Összességében a CNG-üzemű jármű nem sokkal drágább a benzin- vagy dízelüzemű járműveknél, és habár a vételár magasabb, a különbség hamar megtérül az üzemanyag alacsonyabb árával.
A valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb. A legnagyobb akadályozó tényező a CNG-töltőállomások korlátozott száma. Továbbá az üzemanyag tankmérete is limitált; hatótávolsága 300-500 kilométer, mely lényegesen kevesebb, mint a hagyományos üzemű járműveké. A CNG-üzemű jármű alapfelszereltségébe beletartozik a plusz benzintartály is, amely ugyan megnöveli a hatótávolságot, de kevésbé költséghatékony és környezetbarát megoldás.
3. Elektromos járművek
Az elektromos járművet egy elektromos motor hajtja, amelynek üzemanyaga az akkumulátorból vagy üzemanyagcellából származó kémiai energia.
Az elektromos autó legfontosabb előnye az, hogy egyáltalán nincs kipufogógáz. A teljes életciklust vizsgáló „well-to-wheel” elektromos és belső égésű motorok összehasonlítása arra mutat rá, hogy az elektromos autó 26-43%-kal kevesebb CO2-termeléssel jár.
Az állami támogatásokkal, adókedvezményekkel és alacsonyabb fenntartási költségekkel járó elektromos járművek egyre valóságosabb választásnak bizonyulnak bizonyos mobilitások esetére. Az eladások várhatóan 20 millióra nőnek 2020-raiii, amely azt mutatja, hogy az elektromos mobilitás felé vezető út továbbra is folytatódik.
A 2. ábra az EV-városokat mutatja. Ezek a piacok és városok készen állnak az elektromos autókra: magas az eladások száma, az elektromos járművekre innovatív és támogató szabályozási környezet vár (fiskális és nem pénzügyi jellegű egyaránt) és a töltőinfrastruktúra is megfelelő. A kezdeti magasabb költségek ellenére ne tévesszük szem elől a kedvező környezeti hatást, amely hozzájárul a vállalat zéró károsanyag-kibocsátási célkitűzésének eléréséhez.
A tiszta flották felé vezető tudatos és testreszabott út
A dízeluralom a végéhez közeledik, mert a jogszabályi környezet és az alkatrészgyártók is az elektromosjármű-technológiát támogatják, ezért elérkezett az idő, hogy a szervezetek rugalmassá tegyék gépjárműszabályzataikat.Általánosságban háromféle vállalat létezik, ha az alternatív meghajtású flottáról van szól:
- A tudatos vezetés készen áll az elektromos mobilitás befogadására egy elektromosjármű- fókuszú szabályzattal. Olyan rugalmas megoldásokat vezetnek be, mint a hibridek, plug-in hibridek, vagy rövidebb operatívlízing-konstrukciót alkalmaznak azért, hogy készen álljanak arra, amikor a megfelelő elektromos járművek megérkeznek. Az autóhasználókat aktívan bevonja a folyamatba, és a telephelyeken töltőállomásokat alakít ki.
- A tudatos átalakító lehetővé teszi az elektromos mobilitásra és alternatív meghajtásra való átállást azzal, hogy az elektromos járműveket beépíti a szabályzatba, és rugalmas flottamegoldásokat vezet be az elektromos autók érkezésére. Az autóhasználókat aktívan bevonja a folyamatba, és a telephelyeken töltőállomásokat alakít ki.
- A tudatos kezdő lehetővé teszi az elektromos mobilitásra és alternatív meghajtásra való átállást azzal, hogy az elektromos járműveket beépíti a szabályzatba. Előkészíti a töltőállomások létrehozását a telephelyeken, és a járművezetőknek bemutatja az elektromos járművek megosztási lehetőségeit.
A szabályzat felülvizsgálatán túl egy költség-haszon-elemzésre is szükség van annak érdekében, hogy a változás üzletileg is indokolt legyen. Amennyiben Ön az alternatív meghajtás (mint például hibridek, PHEV-k, CNG meghajtású járművek, elektromos járművek) bevezetését fontolgatja, fontos, hogy teljes egyetértés legyen a maximális üzemanyag-fogyasztás, elektromos költségek visszatérítése, töltőállomások beüzemelése és használata tekintetében. A 4. ábra ennek folyamatát mutatja be.
A zöld megoldások választásának számos haszna van
Napjainkban a fenntarthatóság és a környezetvédelem tekintetében egyre nagyobb a tudatosság; a városok, országok már megkezdték a dízelüzemű járművek betiltását. A szállítmányozásból származó légszennyező kibocsátás hatással van a levegő minőségére, de a dízelüzemű járművek kibocsátása sokkal mérgezőbb ennél (pl. nitrogén-oxidok, finom részecskék), amely súlyosabb betegségeket okozhat, mint a benzinüzemű járművek kibocsátása. A teljes benzinüzemre váltás nem a legjobb megoldás, mivel nem jár környezeti előnyökkel, és számos adójogszabály is bünteti a magasabb CO2-kibocsátást. Az autóiparban a fosszilis meghajtású járművekkel szemben a hibrid- és elektromos alternatívák egyre reálisabbnak tűnnek. Habár napjainkban csupán egy maroknyi országban létezik valóban támogató jogszabályi környezet és infrastruktúra, mi a LeasePlannél úgy gondoljuk, hogy ez a trend folytatódik, és gyorsan fog terjedni Európában és azon túl is. Egyre több vállalat és járművezető választ zöld megoldást, és Ön is csatlakozhat hozzájuk. A flották felelőseinek esetében fontos, hogy tisztában legyenek azokkal a lehetőségekkel, melyek a dízelnél kedvezőbb környezetvédelmi hatással, munkavállalói elégedettséggel, vállalati arculattal és a legtöbb esetben kedvezőbb költségekkel járnak. Bátran forduljon hozzánk, amennyiben tanácsra, támogatásra van szüksége!Hivatkozások:
I www.CNG-one.com
II TNO 2015 R10380
III Global EV Outlook 2017
IV ICCT
Jogi nyilatkozat
Jelen dokumentumot kizárólag a LeasePlan Corporation N.V. („LPC”) hagyta jóvá és felel az ebben foglaltakért az itt felsorolt források és az LPC rendelkezésére álló információk alapján. LPC nem vállal helytállást vagy garanciát (sem kifejezetten sem ráutaló magatartás alapján), illetve nem vállal semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget az itt leírt információk, illetve az azokról alkotott vélemények megfelelőségével vagy teljességével kapcsolatban.
Jelen dokumentumban foglalt információk meg nem erősített forrásokból származnak. LPC nem vállal kötelezettséget arra, hogy a fogadó félhez bármilyen további információt adjon, vagy jelen dokumentumot frissítse, vagy az esetleges pontatlanságokat kijavítsa,továbbá fenntartja a jogot arra, hogy indoklás nélkül bármikor módosítsa vagy visszavonja az itt leírt információkat.
Az LPC vagy bármely leányvállalata, tanácsadói vagy képviselői nem vonhatók felelősségre semmilyen közvetlen vagy közvetett következményként előálló bármilyen veszteségért, kárért – beleértve az Ön vagy harmadik fél nyereségének elmaradását, mely bármely módon kapcsolódhat (1) ezen dokumentum tartalmához, vagy az abban rögzítettekhez, azok pontosságához, teljességéhez vagy időbeliségéhez, illetve (2) bármely más írott vagy szóbeli információhoz, melyet az LPC tett elérhetővé (3) ezzel vagy bármely más adattal, melyet az ilyen ilyen információ generált – kivételt képez ez alól a szándékos félrevezetés.
A linkre kattintva letöltheti a kiadványt PDF formátumvan is.