Mit hoz Önnek a mobilitás jövője?
Hogyan közlekedik manapság? Miként jut el munkahelyére, találkozókra, az óvodába vagy bevásárolni? Elégedett helyzetével? Gondoljon bele, mit kedvel jelenlegi közlekedésében és mit nem. Most képzelje magát 2030-ba. Változott valami, ami kényelmesebbé, költséghatékonyabbá, biztonságosabbá, gyorsabbá és környezetbarátabbá tette közlekedését?
Ismételten fel kell tennünk a kérdést magunknak – és másoknak –: milyen lesz a jövő mobilitása, és milyen szerepet játszanak majd a városok és vállalatok e jövő alakításában? Az egyének véleménye eltér abban, mit jelent számukra a mobilitás és milyen hatással van az mindennapi életükre. Az urbanizáció várható térhódításával és az állandó átalakulás motorját képező technológiával, a mobilitási megoldások palettája, és az emberek azokkal kapcsolatos hozzáállása tovább változik majd.
Az autó a csúcson marad
Huszonhét évvel ezelőtt utópisztikusnak tűnt, amikor Marty McFly légdeszkára pattant a „Vissza a jövőbe” című filmben, de azóta jelentős számú innovációval találkoztunk a személyi mobilitás terén. És mi lesz 27 év múlva? Megvalósul-e végre a teleportálás, vagy Segway sávokat fognak kialakítani a városok? Nehéz megjósolni a jövőt, de egyvalami biztosnak tűnik: az autók nem tűnnek el.
Ha megtekintünk néhány egyéb mutatót, láthatjuk, hogy jelenleg kb. 1,2 milliárd autó közlekedik a világ útjain, 2035-re pedig számuk eléri majd a 2 milliárdot. Ezt összevetve a világ jelenlegi 7,4 milliárdos összlakosságával látható, hogy a leghatékonyabban kihasználható modelleket kell előnyben részesítenünk. De mire számíthatunk világszerte a következő 5-10 évben? A járműhasználat iránti folyamatos keresletre, melyet várhatóan több tényező kombinációja is serkent. Ilyen többek között a népesség és a foglalkoztatottság növekedése, az autókat biztonságosabbá, környezetbarátabbá és költséghatékonyabbá tévő innovációk és technológiák, valamint az egyénekre összpontosító újfajta megoldások, melyek minden eddiginél hozzáférhetőbbé teszik majd az autókat.
A járművek számának növekedésével azonban – különösen a városokban – súlyosbodnak a világ egészét érintő problémák is: az infrastruktúra, az utak túlterheltsége és a széndioxid-kibocsátás helyzete. Számítások szerint az Egyesült Királyságban a következő 16 évben az utak túlterheltsége több, mint 300 milliárd font költséget jelent majd a brit gazdaságnak. Latin-Amerikában pedig a közlekedés – elsősorban az autók – okozta széndioxid-kibocsátás 2030-ra az előrejelzések szerint megháromszorozódik.
Egyéneken alapuló mobilitási megoldások
Napjainkban azok, akiknek korábban nem állt módjukban autóhoz jutni, minden eddiginél könnyebben férhetnek hozzá egy gépkocsihoz – legyen az saját vagy különböző szolgáltatásokon keresztül igénybe vett idegen autó. Az Uber forgalma például közel 40-szeresére nőtt az elmúlt négy évben, míg az új útitárskereső alkalmazásokkal, mint pl. a GoMore, az egyének könnyen hozzáférhetnek egy autóhoz, hogy munkahelyükre, haza vagy máshova eljussanak. Meggyőződésünk, hogy az ipar fejlődésének motorjaként felsorakozott vállalatokkal, mint pl. a Google és a Tesla, csak idő kérdése, hogy a vezető nélküli autók „mindennapos” valósággá váljanak. Kutatásunk szerint 10 sofőrből 7 szívesen utazna vezető nélküli autóban.
És mi a helyzet a járművezetőkkel? Ők már most testre szabhatják az általuk vásárolt autókat, hogy azok minden egyéni igényüket kielégítsék. A közös gépkocsi-használati megoldások, a privát lízingelés és a használt autók növekvő piaca révén a járművezetők ma már bármikor hozzáférhetnek egy autóhoz, ha arra van szükségük.
Együtt a jövő kihívásáinak megoldásáért
A kérdés tehát az, miként számolunk mi, a társadalom ezekkel a potenciális kérdésekkel és kihívásokkal, és miként válaszoljuk meg azokat? Kormányok és városok igyekeznek megmutatni, hogy készen állnak az innováció és a technológia felkarolására az ún. „okos városok versenyében”. A minden igényt kielégítő megoldások kidolgozásához az érdekeltek együttműködése szükséges. Ez azt jelenti, hogy az állami intézmények mellett az autógyártóknak és egyéb érdekelt szervezeteknek és egyéneknek is részt kell venniük ezen átalakulás megvalósításában.
A szervezetekre hárul a nehéz feladat, hogy optimalizálják vállalatuk kiadásait a járművek mobilitása kapcsán, és maximalizálják azok kihasználtságát, miközben munkatársaik mobilitási igényeit kielégítő, testre szabott megoldásokat kínálnak. Kulcsfontosságú lesz, miként fejlesztik az alkalmazottaknak kínált mobilitási megoldásaikat a jelenlegi technológiai trendek mellett.
A fókuszban az egyének állnak. A mobilitás mindenki számára mást jelent, és mindenkinek együtt kell működnie ahhoz, hogy a lehető legjobb megoldások álljanak az egyének rendelkezésére, melyekkel eljutnak céljukig – most és a jövőben is.
Nick Salkeld
Kereskedelmi igazgató
LeasePlan Corporation N.V.